Zmiana nawyków żywieniowych

Wpływ nasze zdrowie i samopoczucie ma wiele czynników, przy czym do najważniejszych zalicza się do jaki mamy jadłospis oraz czy posiadamy jakąś aktywność fizyczną. O ile sport i różnego rodzaju ćwiczenia wymagają zagospodarowania pewnej ilości czasu, tak zmiana menu wymaga jedynie odrobiny dobrej woli. Nie chodzi tu oczywiście o dietę, ponieważ po dłuższym zastanowieniu można dojść do wniosku, że specyficzna dieta wcale nie jest niczym dobrym. Dlaczego? Owszem, może mieć ona dobroczynny wpływ na zdrowie, jednak zwykle diet jest chwilowa, przez co wiele osób po jej zakończeniu wraca do dawnych przyzwyczajeń. W dodatku sama dieta kojarzona jest jako coś złego, jak kara, a posiłki powinny sprawiać przyjemność, a nie być karą. Czasem w celu wzbogacenia swojego menu nie trzeba go obracać do góry nogami, bowiem wystarczy zastosować w nim pewne zamienniki.

Na początku warto poruszyć kwestie cukru, ponieważ statystyczny Polak je go o wiele zbyt dużo. Cukier oczywiście jest potrzebny w posiłkach i bardzo trudno go całkowicie zlikwidować, jednak można łatwo ograniczyć jego spożycie. Nie ma nic złego w tym by od czasu do czasu zjeść loda lub kilka kostek czekolady, jednak codziennie spożywanie tego typu produktów ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. Cukier jest wysokokaloryczny i o ile kalorie są niezbędne do funkcjonowania każdego z nas, to można ich dostarczyć za pomocą pełnowartościowych posiłków. Cukier znajduje się w wielu produktach, a mając ochotę na coś słodkiego możemy skorzystać z wielu różnych zamienników. Podstawą są owoce, które posiadają naturalny cukier, a jednocześnie są zwykle mało kaloryczne i posiadają wiele witamin i innych wartości odżywczych. Często podjadamy słodycze oglądając film, tak by były one łatwo dostępne. Możemy kupić owoce suszone, lub ususzyć je w domu za pomocą specjalnego urządzenia, a nawet w piekarniku, dzięki czemu będziemy mieli bardzo zdrowe, pełnowartościowe chipsy. Jeśli lubimy słodzić herbatę, cukier warto zamienić na miód. To prawda, jest on droższy od cukru, lecz także jest on znacznie zdrowszy. Aby zachować większość wartości odżywczych,warto dodawać go do herbaty po kilku minutach od jej zaparzenia, tak aby temperatura nie była aż tak wysoka. Zaraz obok cukru często naużywamy soli, a z nią jest ta sama zasada jak w przypadku cukru. Sól również jest potrzebna na co dzień, jednak pamiętajmy, że wiele produktów już ją zawiera. Szczególnie tyczy się to produktów gotowych i przekąsek. Sól ma za zadanie wzmocnić smak, dlatego dodaje się ją ®również w niewielkich ilościach do wypieków, by wzmocniła słodycz deserów. Dobrym zamiennikiem będą zioła, pieprz czy kurkuma, a także lubczyk, ponieważ również wzmacniają one smak potrawy, wzbogacając ją także o cenne składniki. Trzecim elementem którego nadużywamy w kuchni jest tłuszcz. W tym przypadku chodzi jednak nie o to ile go stosujemy, choć to również jest bardzo ważne, lecz  to jakiego tłuszczu używamy. Przede wszystkim powinniśmy przestać używać margaryn do smażenia i podobnych tłuszczów utwardzonych. Zamiast tego lepiej używać smalcu, zwłaszcza domowego, oliwy z oliwek, czy oleju kokosowego. Mają one stosunkowo wysoką temperaturę dymienia, dzięki czemu nie dostarczają do organizmu tylu związków kancerogennych.

Wyrzucenie z jadłospisu kilku składników i zastąpienie ich innymi, wysokowartościowymi, może wiele zmienić w naszym samopoczuciu. Te drobiazgi poza korzystnym wpływem na nasze zdrowie ma także inną zaletę. Otóż takie niewielkie zmiany łatwo wprowadzić w życie, a gdy już to zrobimy, łatwiej będzie zmienić w jadłospisie coś więcej, na przykład wprowadzić do jadłospisu więcej owoców i warzyw. Jeśli do tego dodamy przynajmniej piętnaście minut ćwiczeń dziennie, wówczas z biegiem czasu zauważymy, że czujemy się znacznie lepiej, chorujemy rzadziej i mamy więcej energii, dzięki czemu rzadziej czujemy się ospali.

Artykuł powstał we współpracy z https://naczynia.olkusz.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *