Jak prawidłowo zadbać o swoje stawy?

Problemy ze stawami stają się coraz częściej występującą dolegliwością. Zazwyczaj w myślach rysuje nam się obraz starszych osób, natomiast dotyczy to również tych młodszych. Przeprowadzone badania wykazały, że niemal 7 milionów Polaków cierpi na nieprzyjemne i sprawiające dyskomfort bóle stawów. Czym jest to spowodowane? Bardzo często podłoża tej sytuacji możemy doszukać się w braku aktywności fizycznej. Wielogodzinna praca przed komputerem, ciągłe poruszanie się samochodem czy wybieranie windy zamiast schodów mogą przyczynić się do poważnych konsekwencji. Drugim czynnikiem, który warto tu wymienić, jest stosowana dieta. Nieodpowiednia wpływa nie tylko na naszą sylwetkę, ale również pracę całego organizmu. Nawyki, które wyrabiamy sobie przez lata, mogą okazać się bardzo niekorzystne, dlatego warto je jak najszybciej zmienić. Z pewnością o wiele prościej jest zapobiegać niż leczyć, więc jeśli jeszcze nie borykasz się z problemami ze stawami możesz temu skutecznie zapobiec. Natomiast jeżeli już odczuwasz dyskomfort, postaraj się jak najszybciej wprowadzić kilka przydatnych wskazówek, które poprawią ten stan rzeczy.

Od czego zacząć?

Wypracowane przez lata przyzwyczajenia mają bardzo duży wpływ na cały nasz organizm, mogą one oddziaływać pozytywnie bądź negatywnie na nasze stawy. Jeżeli chcielibyśmy, aby aktywne życie towarzyszyło nam długie lata, musimy skupić się na zapewnieniu im prawidłowej kondycji. W rzeczywistości tylko ona może nam to zagwarantować. Każdego dnia wykonujemy mnóstwo czynności, a każda z nich może mieć mniejszy lub większy wpływ na to czy nasze stawy zaczną szwankować. Uczęszczając do pracy, gdzie regularnie podnosimy ciężkie przedmioty, musimy zadbać o to, by nasze mięśnie były wystarczająco silne, żeby waga nie obciążała naszych stawów. Z drugiej strony, jeśli cały dzień pracujemy w pozycji siedzącej, często nie zwracamy uwagi na naszą postawę, która może mieć istotny wpływ. Warto również od czasu do czasu odejść od biurka i chwilę pochodzić, by się rozruszać.

Regularna aktywność fizyczna

Systematyczne uprawianie aktywności fizycznej ma ogromny wpływ na wiele obszarów naszego życia, w tym między innymi na narządy ruchu. Po pierwsze, wzmacnia mięśnie, dzięki czemu nasze stawy nie są tak obciążone. Po drugie, regularne treningi wpłyną na zmniejszenie bólu oraz lepszą regenerację. Aktywność fizyczna powoduje poprawę objętości tkanki chrzęstnej, co jest zdecydowanie bardzo pożądanym skutkiem. Ponadto, zwiększa ilość mazi, która wydzielana jest przez jamę stawową. Wybierając formę treningów, stawiajmy raczej na te, które charakteryzują się płynnymi przejściami. Mogą być to między innymi joga czy pilates. Pamiętajmy jednak o tym, że jeśli towarzyszą nam naprawdę silne bóle, pod żadnym pozorem nie powinniśmy samodzielnie podejmować żadnych decyzji. W takim przypadku pierwszym co należy zrobić to udać się do lekarza, który wyda stosowne zalecenia.

Zbilansowana dieta

Kolejną sprawą są nawyki żywieniowe. To za pomocą odpowiednio zbilansowanych posiłków możemy dostarczyć do naszego organizmu niezbędne witaminy i minerały, dlatego jest to tak ważne. Jeżeli nie przywiązujemy do tego zbyt dużej wagi, czas najwyższy to zmienić. Jak zaznacza Natural Pharmaceuticals nasza dieta powinna zawierać kwasy Omega-3, których możemy poszukiwać między innymi w morskich rybach. Spożywając je od 2 do 3 razy w tygodniu możemy zaspokoić zapotrzebowanie naszego organizmu. Co więcej, nie możemy zapomnieć o odpowiednim spożyciu białek, które znajdziemy np. w mięsie. Przyda nam się także witamina C, która oprócz o odporność, dba również o elastyczność stawów. W związku z tym, że często nie jesteśmy w stanie komponować posiłków tak, żeby uzupełniać te składniki, warto sięgnąć po suplementy diety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *